Název materiálu | Anotace | Autor | Jazyk | Hodnocení | Komentáře | Publikováno | Zobrazení |
---|
| rvp.cz | uživatelé | |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Školská fyzika (převážně vážně) |
 |
Mgr. Katarína Nemčíková |  |
| |
3 komentáře |
08. 07. 2011 |
7635 |
Anotace | Užitečná webová stránka jednoho učitele fyziky nejenom pro učitele fyziky, ale i pro další fyzikální a technické nadšence.
Na této stránce autor nabízí zajímavé materiály pro výuku fyziky, především prostřednictvím experimentů a jednoduchých fyzikálních pomůcek, které si může učitel vyrobit sám nebo se svými žáky. Zařazen je rovněž podrobný a srozumitelný popis výroby těchto pomůcek včetně ilustrativních obrázků. Velký prostor je věnován vědeckým hračkám s popisem, jak je využít ve výuce a jak si je vyrobit. | Doporučení | Zajímavé a inspirativní nápady, jak zpestřit výuku fyziky použitím jednoduchých materiálů okolo nás a jak atraktivním způsobem vést žáky k pochopení přírodovědných zákonitostí. |  |
---|
|
Portál české literatury |
 |
Dominik Csato |  |
| |
1 komentář |
20. 08. 2010 |
3491 |
Anotace | Dvojjazyčný (česko-anglický) webový Portál české literatury je určen k propagaci české literatury v zahraničí prostřednictvím poskytování informací. Portál si klade za cíl ve výběrové podobě postupně zpřístupňovat především informace o žijících a v současné době tvořících literátech a o jejich díle. | Doporučení | Přečetli jste si zajímavou knihu a rádi byste získali doplňující informace o jejím autorovi? Klikněte na sekci Autoři, kde najdete abecední seznam autorů. Zde získáte kompletní informaci. V levé části úvodní stránky se zobrazují aktuální pozvánky aneb co, kdy a kde se koná. |  |
---|
|
Jaký je váš příběh? |
 |
Lenka Říhová |  |
| |
1 komentář |
06. 05. 2011 |
4370 |
Anotace | StoryJumper je online nástroj, který umožňuje žákům vytvářet své vlastní knihy. Cílem je inspirovat každého k tvorbě příběhu. Vše je intuitivní a jednoduché na ovládání. Stačí kliknout na tlačítko Create a zvolit typ příběhu, který chcete tvořit. K dispozici jsou různé scény, kliparty, je možné vkládat vlastní kresby nebo fotografie. Můžete také sledovat krátké video, které ukazuje, jak postupovat. Vše je zdarma. | Doporučení | Doporučuji využít pro motivaci k tvůrčímu psaní. Zpočátku je možné inspirovat se šablonami, lze využít startovací sešit, který v sedmi krocích pomáhá se stavbou příběhu. Dokončené příběhy mohou být sdíleny zdarma online, nebo za poplatek objednány jako profesionálně vázané knihy. Učitelé mají možnost vytvořit účet pro svou třídu. Učebna je navržena jako bezpečné místo se zachováním soukromí, s možností rozhraní pro správu a revizi práce žáků, umožňuje spolupracovat a sdílet příběhy. Na všechny kroky jsou k dispozici podrobné návody v angličtině (s překladačem google – http://translate.google.cz/ – snadno přístupné i pro neangličtináře). |  |
---|
|
Šotkoviny - webový portál pro žáky ZŠ |
 |
Radek Sárközi |  |
| |
1 komentář |
16. 02. 2011 |
5884 |
Anotace | Web provozuje občanské sdružení Abeceda v rámci jedné z klíčových aktivit projektu "Čtenářská gramotnost a projektové vyučování". Zaměřuje se na přímou podporu žáků mimopražských ZŠ v oblasti čtenářské gramotnosti, tvůrčího psaní, mediální výchovy, čtenářství a projektové výuky. | Doporučení | Webové stránky jsou po vizuální i funkční stránce vytvořeny velmi přehledně a zábavně. Na tomto webu najdou učitelé dílka žáků, se kterými mohou pracovat ve svých hodinách. Také mohou posílat povedené texty a ilustrace svých žáků ke zveřejnění. |  |
---|
|
Scientix |
 |
Mgr. Katarína Nemčíková |  |
| |
1 komentář |
29. 06. 2010 |
3349 |
Anotace | Scientix je nově vzniklá internetová platforma pro výměnu zkušeností, sdílení příkladů dobré praxe a šíření informací z oblasti výuky tzv. MST předmětů, tedy matematiky, přírodních věd a technologií (z angl. MST – Maths, Science and Technologies) napříč Evropou. Tato platforma je určena učitelům, vědeckým pracovníkům, státním činitelům ovlivňujícím vývoj a směr vzdělávací politiky a komukoliv se zájmem o zlepšení výuky matematiky či přírodovědných předmětů. Naleznete zde zprávy a materiály stovek projektů zejména v angličtině, němčině, španělštině, italštině a na požádání budou tyto informace dostupné registrovaným uživatelům ve 23 evropských jazycích. | Doporučení | Platformu lze využívat k nalézání nových materiálů k inovaci výuky v oblasti MST a motivaci žáků. Pokud jste registrovaným uživatelem, můžete požádat o přeložení vybraného materiálu do jednoho z 23 Evropských jazyků, kliknutím na zkratku požadovaného jazyka. Platforma také nabízí možnost zapojit se do diskuzního fora výběrem podle země, projektů nebo vyučovacího předmětu a sdílet tak své zkušenosti s pedagogy v zahraničí. |  |
---|
|
Finanční (a občanská) gramotnost |
 |
Lukáš Bajer |  |
| |
1 komentář |
05. 01. 2011 |
3724 |
Anotace | Projekt „Šikmá plocha“ realizuje Centrum aplikované antropologie a terénního výzkumu Západočeské univerzity v Plzni (CAAT) ve spolupráci se společností Tady a teď, o. p. s., a Nadací Vodafone. Portál nabízí krátké lekce z oblasti finanční a občanské gramotnosti, které mohou používat jak žáci sami, tak i vyučující při přípravě svých hodin. | Doporučení | Na portále najdete velmi dobře zpracované materiály pro výuku základních občanských dovedností - od vyplnění formuláře žádosti o OP přes probrání dokumentů, které potřebujete pro sestavení pracovní smlouvy, až k vysvětlení základních otázek z oblasti rodinného rozpočtu, půjček či zadlužení. |  |
---|
|
Finanční vzdělávání |
 |
RNDr. Jitka Rambousková |  |
| |
1 komentář |
06. 12. 2010 |
4604 |
Anotace | Projekt je podporován jak Českou národní bankou, tak Ministerstvem financí ČR. Osvěta ve finančních záležitostech, kterou si klade za cíl, je šířena prostřednictvím neziskového vzdělávacího webu. Zaměřuje se na přiblížení jak fungování finančních produktů, tak přístupů k řešení potřeb, cílů a situací, které jsou nakonec s penězi vždy nějak spojeny. | Doporučení | Součástí webu jsou pracovní listy (zde nazvané jako plány vyučovacích hodin) vhodné pro výuku finanční gramotnosti, ale také slovníček pojmů z bankovnictví a pojišťovnictví. |  |
---|
|
Washington Post o čtenářské gramotnosti |
 |
Martin Klzo |  |
| |
|
03. 05. 2010 |
4502 |
Anotace | Anglický článek pojednávající o čtenářské gramotnosti a jejích výhledech do budoucna s ohledem na nástup nových technologií. | Doporučení | |  |
---|
|
Education Week o doplňkových programech čtení v USA |
 |
Martin Klzo |  |
| |
|
09. 05. 2010 |
1285 |
Anotace | Článek o tom, že doplňkové programy čtení ve Spojenýchb státech byly na základě rozsáhlé kontrolní studie shledány neefektivními. | Doporučení | |  |
---|
|
IMChildrenEditor - textový editor pro předškoláky a prvňáčky |
 |
Mgr. Zdeněk Chalupský |  |
| |
|
07. 06. 2010 |
4121 |
Anotace | Textový editor pro předškolní děti a žáky 1. tříd. Program je šířen bezplatně, po stažení stačí rozbalit archiv do vybrané složky, nejlépe osobní složky uživatele, aby se napsané texty mohly při ukončení práce s textovým editorem uložit. Ke stažení je i standardní instalační balíček.
Textový editor IMChildrenEditor obsahuje všechny základní ovládací prvky „okna“ a textového editoru. Program neumožňuje tisk, takže nezatěžuje správce počítačů nebo počítačové sítě nevyžádaným a nežádoucím tiskem. | Doporučení | Po rozbalení archivu s programem je nutné vytvořit zástupce programu na ploše, příp. v podnabídce Všechny programy. Při použití instalačního balíčku nastavte instalační cestu do dokumentů zvoleného uživatele, aby se text po ukončení práce mohl automaticky uložit. V tomto případě se složka se spouštěcí ikonou vytvoří v podsložce Všechny programy automaticky. Chcete-li pro žáka ikonu na ploše, musíte ji zde vytvořit.
Samotný textový editor umožňuje: pracovat s barvou pozadí (papíru), nastavovat fonty písma, měnit velikost a barvu písma, volit styl písma (tlustě, kurzíva, podtržené), pokročilí uživatelé mohou v INI souborech nastavit rozsah velikosti použitelných písem a druhy fontů (ve složce s programem).
Textový editor umožňuje: nácvik základů práce s okny, nácvik práce s klávesnicí, nácvik psaní na klávesnici bez rušivých vlivů složitých textových editorů a jejich ovládacích prvků, procvičování znalosti barev (jsou zde uvedené jak samotné barvy, tak jejich anglické názvy; celkem je k dispozici 20 barev), procvičování znalosti abecedy a číslic, textové hry s písmenky, číslicemi a barvami; texty je možné předem připravit, zobrazí se při spuštění programu (např. doplňovačky).
Využití editoru je závislé na fantazii vyučujícího a samotného dítěte/žáka.
Základní instrukce k programu jsou dostupné na uvedených webových stránkách. |  |
---|
|
Vše o literatuře - doma i ve světě |
 |
Mgr. Jindřich Novák |  |
| |
|
28. 06. 2010 |
3219 |
Anotace | Portál iLiteratura nabízí nepřeberné množství informací z domácí i zahraniční literární scény. Najdete zde recenze aktuálních literárních novinek, portréty autorů, rozhovory, úryvky děl, doslovy ke knihám, nekrology apod. Články lze vyhledávat a zobrazovat podle vybraných kritérií (autoři, země, ukázky atd.). Pod články často naleznete diskuzi a odkazy na příbuzná témata.. | Doporučení | Vhodné jako podpůrný materiál pro učitele i žáky do hodin literární výchovy. V sekci „Rychlá volba“ snadno získáte přístup k literatuře vybrané země. Záložky „spisovatelé“, „knihy“ a „literatury“ umožňují třídění a rychlý přístup k požadovanému článku. |  |
---|
|
Webík Českého rozhlasu pro děti |
 |
Mgr. Petra Cemerková Golová |  |
| |
|
27. 08. 2010 |
2603 |
Anotace | Poutavě vytvořené stránky Českého rozhlasu s pohádkami a povídkami k poslechu, dobrodružným čtením a povídáním o přírodě, hrami, chatem, soutěžemi a poradnou (třeba o zvířecích mazlíčcích). Naleznete zde sekce: Zvuky, Video - foto, Uslyšíte v rádiu, Hry, Poradna, Pohádky - povídky, Zábava - kultura, Příroda, Dobrodružství. | Doporučení | Využití v hodinách čtení, ve školních družinách a klubech nebo jako vhodná zábava doma. Video tip: Mojánky - krátké, komentované příběhy malé gorilí samičky Moji. |  |
---|
|
Český rozhlas – povinná četba v audionahrávkách |
 |
Mgr. Petra Cemerková Golová |  |
| |
|
06. 09. 2010 |
3829 |
Anotace | Čtenářský deník na portálu Českého rozhlasu nabízí k on-line poslechu některé tituly vybraných autorů české literatury v podání významných hereckých osobností (např. František Filipovský, Josef Somr, Jan Hartl a další). | Doporučení | Vhodným výběrem obohatíme výuku literární výchovy pro žáky všech věkových kategorií. Medailony lze využít při psaní referátů, při přípravě na vyučování a v projektech. Od září 2010 je možné stáhnout některé tituly ve formátu MP3. |  |
---|
|
Pohádky on-line |
 |
Mgr. Petra Cemerková Golová |  |
| |
|
26. 08. 2010 |
2642 |
Anotace | Na stránkách Městské knihovny v Praze najdete výběr známých i méně známých pohádek (zejména J. Seiferta, B. Němcové, K. Čapka) v elektronické podobě. Texty jsou dostupné v různých formátech, což umožňuje jejich čtení na monitorech počítačů a čtečkách PDA nebo iPod. | Doporučení | Možno využít při výuce čtení na monitorech, práci s literárním textem nebo např. při domácí přípravě žáků 4. a 5. ročníku do hodin ICT (netradiční domácí úkol). Pohádky lze otevřít pomocí formátů: html, rtf, pdf, txt, pdb, prc, epub. Zajímavou možností jsou tipy na knihy pro rodiče i děti. |  |
---|
|
Tip na dobrou knihu na léto |
 |
Dominik Csato |  |
| |
|
20. 08. 2010 |
2756 |
Anotace | Váháte, nevíte, nemůžete si vybrat tu správnou knihu nejen na cesty? Na této webové stránce najdete neustále aktualizovanou databázi čtivých knih. ČTEnářův SYmpatický RÁDce Vám najde „ty pravé”! Ty, které Vás pobaví a potěší. Na stránkách je pro vás připraven tip na dobrou knihu, inspirovat se můžete i přehledem literárních cen, které byly jednotlivým titulům uděleny. Učitelé zde mohou najít i inspiraci na knihu vhodnou ke společnému čtení ve třídě. | Doporučení | Sekce Kvízy Vám nabízí rychlé a zábavné otestování Vašich znalostí např. o postavách z knih. Určeno pro malé i velké čtenáře. Možná vám přijde vhod i tip na knihu, kterou doporučují známé české osobnosti z řad herců, režisérů, zpěváků. Zajímavá je dále sekce Bonusy, která obsahuje hrací karty se čtenářskou tematikou, hru Malý knihovník a pracovní list Čtenářův blok. |  |
---|
|
Čtěme našim dětem 20 minut denně |
 |
Dominik Csato |  |
| |
|
20. 08. 2010 |
2511 |
Anotace | Portál představuje unikátní projekt na podporu rozvoje čtenářské gramotnosti u dětí. Klade důraz na zásadní kladný význam pravidelného čtení dětem, důležitý pro jejich emocionální vývoj a pro formování návyku číst si v dospělosti. Do projektu se může zapojit opravdu každý – jedinec, třída i celá škola.
| Doporučení | Zajímavá nabídka se týká speciálních programů pro základní i mateřské školy. Naleznete zde např. doporučení pro učitele i rodiče - co je při čtení dětem vhodné, co ne. |  |
---|
|
LibraryThing |
 |
Bořivoj Brdička |  |
| |
|
26. 11. 2010 |
12725 |
Anotace | Osobní katalog knih propojující čtenáře napříč jazyky vytvářející největší čtenářský klub (specializovanou sociální síť) na světě. | Doporučení | Vhodný nástroj pro podporu čtenářské gramotnosti umožňující najít zajímavé knihy a spojit se s lidmi, kteří mají stejné zájmy. |  |
---|
|
Portál o. s. Abeceda ke čtenářské gramotnosti |
 |
Petr Koubek |  |
| |
|
07. 02. 2011 |
4421 |
Anotace | Portál je jedním z 8 výstupů projektu Čtenářská gramotnost a projektové vyučování financovaného z OP VK. Cílem projektu je podpořit rozvoj čtenářské gramotnosti na základních školách, a to ve třech oblastech:
1.Čtenářství a čtenářská gramotnost
2.Čtenářská gramotnost a mediální výchova
3.Čtenářská gramotnost a tvůrčí psaní
Sdružení Abeceda pojímá čtenářskou gramotnost jako „schopnost porozumět psanému textu, přemýšlet o něm a používat jej k dosahování určitých cílů, k rozvoji vlastních schopností a vědomostí a k aktivnímu začlenění do života společnosti“. (OECD PISA) | Doporučení | Oceňuji zejména přehlednost portálu, též informativní složka webu je velmi hodnotná (reliabilní), portál může být dobrou křižovatkou pro ty z nás, kdo chceme na školách pomáhat rozvoji čtenářství a podpoře systematické práce s gramotností při vyhledávání a využívání informací a ne jen nacvičovat testy.
Velkou didaktickou devizou je přesné užívání pojmů a třídění aktivit rozvíjení čtenářské gramotnosti podle formy a didaktického přístupu, užívaných medií apod. Podporu čtenářské gramotnosti, tedy cíleného užívání čtení k začlenění se do společnosti, lze realizovat v aktivitách mediální výchovy, tvůrčího psaní, soustavné podpory čtenářství a na čtenářskou gramotnost zaměřených dlohodobých projektech. Web se těmto složkám věnuje zvlášť, velmi podrobně a s širokou erudicí. Kladně lze hodnotit též tým autorů a externistů. |  |
---|
|
Citarny.cz, informační portál s knihami pro všechny, kdo ještě čtou |
 |
Petr Koubek |  |
| |
|
01. 02. 2011 |
3579 |
Anotace | Citarny.cz je dnes největší českou populární databázi o knihách nejen pro děti a mládež, určenou převážně rodičům, učitelům, knihovníkům a samozřejmě čtoucí mládeži, starším dětem a široké veřejnosti. Na portálu je k dispozici rozsáhlá a spolehlivá databáze spisovatelů, ilustrátorů a překladatelů. Uveřejňuje ukázky z knih, rozhovory s autory, jejich profily, aktuální zprávy. | Doporučení | Interaktivní portál pro čtení je velmi dobrým zdrojem informací o nových knihách, které stojí za to číst. Portál umožňuje knihy hodnotit, ukazuje prodejnost knih a zejména v záložce „čtenářství“ předkládá poměrně rozsáhlou databázi akcí pro čtenáře, děti, jejich rodiče a přátele knihy, aktivit knihoven, festivalů a veletrhů po světě, literárních soutěží a dalších čtenářských událostí a informací o knihách. |  |
---|
|
Online knihovna – stránky věnované literatuře |
 |
Monika Josefíková |  |
| |
|
03. 03. 2011 |
3236 |
Anotace | Stránky jsou zaměřeny na literaturu a vše s tím související. Je zde uveden seznam autorů, děl, historie písma, jazykové a literární perličky, informace o technice a softwaru elektronických knih, slovník, zajímavé odkazy a fórum. | Doporučení | Stránky jsou přehledně zpracovány a nabízí množství informací ze světa literatury. U jednotlivých autorů lze nalézt jejich životopis, dílo, další weby o autorovi i jeho citáty. Z vybraných děl jsou zde zveřejněny i ukázky. Doporučuji tyto stránky všem, kteří hledají nové informace a zajímají se o knihy. |  |
---|
|