Název materiálu | Anotace | Autor | Jazyk | Hodnocení | Komentáře | Publikováno | Zobrazení |
---|
| rvp.cz | uživatelé | |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Časopis Kamarádi |
 |
Sevdalina Kovářová Kostadinova |  |
| |
|
11. 02. 2019 |
|
Anotace | Kamarádi je časopis pro vícejazyčné děti a multikulturní výchovu. Časopis je vícejazyčný a srozumitelný pro více jazykových skupin.
Je zaměřen na děti, které pocházejí z jazykově smíšených rodin, národnostních menšin, mající zahraniční kořeny nebo učící se a komunikující vedle češtiny také v dalším jazyce. Časopis Kamarádi je unikátní svojí multijazyčností – v časopise se píše jazyky všech oficiálních národnostních menšin na území ČR. Orientovat se ale v tomto barevném a krásném dětském Babylonu je celkem snadné – komunikačním jazykem je totiž čeština – jazyk, který všechny děti ovládají. Časopis má i interaktivní verze. Na stránkách časopisu stále rozšiřujeme sekci – Hry – kam umisťujeme jazykové a slovní hry a hříčky lokalizované do mnoha jazyků, ale také tematické vědomostní kvízy. Velkou část textů z tištěné verze máme na stránkách čtené rodilými mluvčími – tuto sekci jsme pro přehlednost rozdělili podle jazyků. www.kamaradi.eu | Doporučení | Časopis je určen dětem z jazykově smíšených manželství a z národnostních menšin a jejich rodičům a pedagogům. U těchto dětí podporuje výuku druhého jazyka (ne češtiny), zpřístupňuje, popularizuje a zachovává pestrou škálu národnostních kulturních tradic a jazyků v ČR. Časopis se stal atraktivním a zábavným kamarádem v tištěné podobě, který dětem nabízí možnost poznat sami sebe a svoje kořeny.
Časopis se dostává do rukou i dětem z majoritní společnosti. Tyto děti se jeho prostřednictvím seznámí s odlišnými kulturami a jazyky, které se běžně na školách nevyučují. Seznámí se s tradicemi a zvyky svých menšinových spolužáků a kamarádů, což vede k jejich lepšímu pochopení a následně ke snazšímu začlenění těchto spolužáků do kolektivu ke zvýšení jejich sebevědomí.
Pro rodiče a pedagogy časopis je průvodce a pomocník při výchově vícejazyčných a socio-kulturně odlišných dětí.
Máme ohlasy také od organizací, které se zabývají začleňováním cizinců do naší společnosti (integrační centra), kde časopis používají de facto naopak – při výuce češtiny.
|  |
---|
|
HOdina BIologie pro živoT – HOBIT |
 |
Lucie Vondráčková |  |
| |
|
16. 11. 2018 |
413 |
Anotace | Cílem vzdělávacího programu HOBIT, neboli HOdina BIologie pro živoT, je naučit žáky 6.–9. tříd (prima–kvarta), jak zachránit život člověku se srdečním nebo mozkovým infarktem. Multimediální program, který se koná v počítačových učebnách, kombinuje vzdělávací film, textové a video otázky. Právě půlminutové video otázky, ve kterých herci reálně zobrazují příznaky onemocnění, vnáší do výuky první pomoci zcela inovativní prvek a učí děti, jak reagovat na situace z běžného života. Kromě zhruba 30minutového e-learningu projekt HOBIT nabízí rovněž tematické doplňkové materiály (pracovní listy, hry atp.).
Znalosti žáků a přínos programu je průběžně vyhodnocován, učitelé obdrží zprávu s výsledky. Že má HOBIT smysl, se ukázalo, když dva školáci, kteří jej absolvovali, dokázali přivolat pomoc muži se srdeční zástavou a provést u něj resuscitaci, čímž mu zachránili život.
Program v roce 2013 odstartovalo Mezinárodní centrum klinického výzkumu Fakultní nemocnice u sv. Anny v Brně (FNUSA-ICRC) a vzdělal již 7000 žáků z 92 škol. Program neklade nárok na medicínské znalosti učitelů, nenese s sebou administrativní zátěž a je dostupný zdarma. | Doporučení | Doporučujeme do hodin Biologie, Přírodopisu, Výchovy ke zdraví nebo Občanské výuky, případně jako projektové dny školy zaměřené na zdraví a první pomoc (6.–9. třída, prima–kvarta). |  |
---|
|
Umím češtinu? Online testy k procvičování českého jazyka |
 |
Daniel Ševčík |  |
| |
|
31. 10. 2018 |
640 |
Anotace | Volně přístupné testy pro přípravu na přijímací zkoušky na SŠ. Žáci si volí obtížnost (pro 5., 7. nebo 9. ročník) a některý ze 7 tematických okruhů: pravopis, slovotvorba a slovní zásoba, tvarosloví, větná stavba, porozumění textu, stylistika, literární výchova. Procvičují tak pouze to, co potřebují. | Doporučení | Online testy se hodí pro domácí přípravu žáků i pro jejich samostatnou práci ve vyučování. Můžete je mít i v tištěné podobě (celkem 3×7 publikací), ve které na žáky čeká asi 3 150 otázek obohacených o diktáty, křížovky apod. Příprava na přijímací zkoušky z českého jazyka tak pro ně bude mnohem snazší. |  |
---|
|
BrainPOP |
 |
Anna Žáčková |  |
| |
|
22. 10. 2018 |
559 |
Anotace | BrainPOP je vzdělávací program, který podporuje interaktivní formou znalosti sedmi hlavních předmětů plus přiřazených oblastí. | Doporučení | Uživatel se může zdokonalit v široké škále oblastí, např. ve výuce angličtiny, matematiky, přírodních a společenských věd, umění a hudby, zdraví, technického vzdělávání, či se může nechat inspirovat sekcí novinky a trendy. |  |
---|
|
Slovní úlohy |
 |
Radek Pelánek |  |
| |
|
02. 03. 2018 |
1585 |
Anotace | Rozsáhlá sbírka slovních úloh z matematiky – od sčítání a odčítání až po středoškolská témata. Obsahuje více než 500 zadání, která jsou přehledně rozdělena. Zadání mají zajímavá témata (např. jednorožci, draci, Pat a Mat, Harry Potter). Stránky jsou dynamické, poskytují automatickou opravu výsledků a nabízejí vysvětlení řešení. | Doporučení | Učitelé mohou skrze stránky také zadat sadu slovních úloh jako domácí úkol. |  |
---|
|
RoboMise – základy programování |
 |
Tomáš Effenberger |  |
| |
|
15. 01. 2018 |
1853 |
Anotace | Web pro hravou výuku základů programování. Systém obsahuje několik desítek úloh rozdělených do několika úrovní obtížnosti. Děti skládají programy přetahováním bloků a ovládají tak let raketky ve vesmíru. | Doporučení | Systém lze využít například pro motivační hodinu programování. K vyřešení úloh není třeba žádných předchozích znalostí a jejich obtížnost pozvolna roste. Systém sám po vyřešení úlohy doporučuje vhodnou úlohu, kterou zkusit jako další. |  |
---|
|
Matematická beruška |
 |
Johanka Spoustová |  |
| |
|
20. 10. 2017 |
1746 |
Anotace | Stránky Matematická beruška jsou nekomerční projekt, jehož cílem je shromažďovat a šířit objektivní a nezávislé informace o přijímacím řízení na osmiletá (částečně i šestiletá a čtyřletá) gymnázia, a tím pomoci uchazečům i jejich rodičům.
Učitelům může být Matematická beruška užitečná k tomu, aby na ni odkázali rodiče, kteří se potřebují v situaci zorientovat, případně žáky lačnící po přípravě. Mohou zde také najít špetku inspirace k obohacení výuky. | Doporučení | Nejzajímavější částí stránek je pravděpodobně archiv přijímacích řízení, který obsahuje výsledkové listiny a kritéria přijímacího řízení všech státních a většiny soukromých a církevních gymnázií v ČR (osmiletých, šestiletých i čtyřletých). |  |
---|
|
Tabulky skloňování a časování českých slov |
 |
RNDr. Michaela Ševečková |  |
| |
|
11. 10. 2017 |
1962 |
Anotace | Na tomto odkazu najdete kompletní tabulky skloňování a časování ohebných slov v češtině. Stačí zadat slovo, které vás zajímá, a kliknout na oranžový trojúhelník za heslem. U některých slov je k dispozici i více variant (např. přivlastňování, různé slovesné časy, přechodníky ap.). | Doporučení | Stránky nechybujte.cz zachycují podrobně současný český jazyk. Najdete zde výkladový slovník, pravidla pravopisu, gramatiku i slovník synonym, navíc sadu korekturních nástrojů pro zkušenější uživatele. Ovládání je jednoduché, odpovědi na svoje otázky si zde snadno najdou i žáci základních škol. Starším žákům přiblíží web významy cizích slov nebo odborných výrazů, nabídne synonyma pro vylepšení slohové práce nebo vysvětlí obtížnější jevy mluvnice. |  |
---|
|
Umíme matiku |
 |
Radek Pelánek |  |
| |
|
09. 10. 2017 |
2250 |
Anotace | Moderní výukový web, který nabízí procvičení matematiky formou atraktivně zpracovaných cvičení. Obsahuje elegantně zpracované tradiční způsoby procvičování (počítání příkladů, slovní úlohy) i zajímavé hry a logické úlohy. Učitelé mají k dispozici učitelský režim, skrze který mohou zadávat domácí úlohy a sledovat postup žáků. | Doporučení | Za pozornost stojí například "Hry více hráčů" nebo atraktivně zpracované "Pexeso". |  |
---|
|
Vyjmenovanáslova.eu |
 |
Ondřej Martinek |  |
| |
|
03. 10. 2017 |
1731 |
Anotace | Informační web se věnuje pouze úzké části češtiny – konkrétně vyjmenovaným slovům. Na webu je k nalezení jak historie a význam vyjmenovaných slov, tak i jednotlivé příklady v abecedním pořadí. | Doporučení | Díky tomu, že stránka obsahuje (byť menší) i procvičovací část s automatickým vyhodnocením, může posloužit jako jednoduchá a rychlá pomůcka pro určování správného pravopisu daného textu. |  |
---|
|
Češtinaveslovníku.cz |
 |
Ondřej Martinek |  |
| |
|
12. 09. 2017 |
124326 |
Anotace | Internetový portál sdružující stovky češtinářských hesel v podobě slovníkových zápisů – a to jak z pravopisu, gramatiky, tak i literárních věd. Jednotlivé zápisy jsou přístupné dle jednotlivých kategorií (pravopis, skladba, tvarosloví, teorie literatury, ...) i podle abecedního řazení. Jednotlivé zápisy obsahují jednotnou strukturu ve formě definice, příkladu použití, dělení slova, správné formy zápisu a podobných tematických hesel. | Doporučení | Díky soustředěnosti velkého počtu hesel slovníkového typu je tento portál jedním z mála míst na českém internetu, kde se dají najít češtinářská a literární hesla pro základní, střední i vysokou školu. Portál Češtinaveslovníku.cz je sesterský projekt pravopisného portálu Pravopisně.cz a citelně těží z tohoto spojení (jak z technologického hlediska, tak obsahového). |  |
---|
|
Ochrana člověka za mimořádných událostí |
 |
Martina Talichová |  |
| |
|
08. 08. 2017 |
1469 |
Anotace | Cílem tohoto portálu je poskytnout na jednom místě všechny dostupné materiály a pomůcky pro učitele v mateřských, základních a středních školách k výuce Ochrany člověka za mimořádných událostí a k začlenění této problematiky do výuky. Portál vznikl ve spolupráci Hasičského záchranného sboru ČR a nestátní neziskové organizace Centrum pro bezpečný stát. | Doporučení | Pro učitele jsou zde připraveny podklady k výuce, různé projekty Hasičského záchranného sboru ČR k podpoře výuky, výukové materiály, začlenění této problematiky do RVP a learning. |  |
---|
|
Svět záchranářů – centrum zdraví a bezpečí |
 |
Martina Talichová |  |
| |
|
08. 08. 2017 |
1482 |
Anotace | Svět záchranářů v Karlových Varech, to je centrum zdraví a bezpečí pro školy i pro celou rodinu. V tomto malém městečku se lze naučit, jak se správně zachovat při různých nehodách, požáru či jiných krizových situacích, jak si přivolat pomoc a mnoho dalšího. | Doporučení | Areál tvoří několik specifických budov včetně improvizované nemocnice, policejní služebny nebo hasičské stanice, které jsou vybaveny odpovídající technikou pro věrnou simulaci rizikových situací. Součástí areálu je také moderní dopravní hřiště s železničním přejezdem a další venkovní lokality pro simulaci rizik ve venkovním prostředí. Školám tento areál nabízí jedinečné zážitkové vzdělávací programy zdarma. Na webových stránkách jsou jednotlivé programy popsány krátkou anotací včetně doporučené věkové kategorie, pro kterou jsou vhodné. Objednat si je možné prostřednictvím on-line systému, kde jsou zároveň vidět volné termíny. |  |
---|
|
Vaše cesty k bezpečí aneb chytré blondýnky radí |
 |
Martina Talichová |  |
| |
|
08. 08. 2017 |
1201 |
Anotace | Na webových stránkách tohoto projektu radí příslušnice Hasičského záchranného sboru Jihomoravského kraje, Krajského ředitelství Policie Jihomoravského kraje a pracovnice Diecézní charity Brno, jak správně postupovat při běžných druzích ohrožení, včetně ohrožení osobní bezpečnosti či majetku. Naleznete zde 33 témat z oblasti ochrany obyvatelstva, požární prevence a bezpečnosti občanů. | Doporučení | Cílem Hasičského záchranného sboru ČR v této oblasti je společně s pedagogy připravit novou generaci obyvatelstva tak, aby si dobře poradila v nejrůznějších rizikových situacích. Ochránit sám sebe a své blízké před těmito riziky by měla být základní lidská kompetence. Stejně jako se učíme číst, psát a počítat, musíme se naučit, jak dnes ochránit sami sebe a své blízké před hrozícím nebezpečím. Navzdory všem zažitým omylům je třeba si uvědomit, že lidé mají svou bezpečnost ve vlastních rukou. Pokud vědí, jak se správně zachovat, tak významně sníží riziko hrozícího nebo již vzniklého ohrožení. |  |
---|
|
Dějepisné sešity: Toufar |
 |
Michaela Veselá |  |
| |
|
09. 06. 2017 |
2026 |
Anotace | Dějepisné sešity: Toufar se pokouší přiblížit příběh faráře umučeného Státní bezpečností. V rámci pátrání po stopách minulosti provedou čtenáře poválečnou historií Československa od roku 1949 až do současnosti. Atraktivitu komiksu zvyšují faksimile dobových dokumentů. Sešity ukazují historii jako živý a otevřený problém. | Doporučení | Dějepisné sešity míří především na čtenáře z řad školní mládeže, ale herní koncept pátrání po stopách minulosti, na němž jsou Dějepisné sešity založeny, může svou náročností oslovit i dospělé publikum. |  |
---|
|
Železná opona |
 |
Michaela Veselá |  |
| |
|
29. 05. 2017 |
1622 |
Anotace | Web je vytvořen jako elektronická příloha ke knize Železná opona v Československu.
Usmrcení na československých státních hranicích v letech 1948–1989. Součástí je interaktivní mapa. Uživatelům umožňuje sledovat území, období a způsob úmrtí či filtrovat osoby podle různých osobních charakteristik (věk, státní příslušnost, povolání aj.). | Doporučení | Práce s interaktivní mapou může sloužit pro doplnění tématu železné opony ve výuce. |  |
---|
|
Historie 1950 |
 |
Michaela Veselá |  |
| |
|
29. 05. 2017 |
1865 |
Anotace | Historie 1950 nabízí učiteli připravenou výukovou jednotku, která je založena na pátrání po stopách příběhu faráře Josefa Toufara a číhošťského zázraku. Hodina je sestavena jako jednoduchá a přehledná prezentace, která provazuje dobové prameny s pátracími otázkami. Učitel díky snadné ovladatelnosti Historie 1950 určuje tempo výuky a může se více soustředit na tvůrčí práci s žáky. | Doporučení | Obsah webu se hodí na přípravu projektového dne. Obsahuje přípravu pro učitele, pracovní listy pro žáky, dobové materiály a filmové ukázky k tématu. |  |
---|
|
Dějepis v 21. století |
 |
Michaela Veselá |  |
| |
|
29. 05. 2017 |
1793 |
Anotace | Stránky Dějepis v 21. století informují o nových přístupech ve světě didaktiky dějepisu a přinášejí konkrétní náměty k výuce moderních dějin a metodická doporučení.
Na stránkách najdete také ke stažení metodickou příručku Paměť a projektové vyučování v dějepisu. | Doporučení | Web je určen učitelům základních škol, středních škol i gymnázií. U každého námětu je uvedena cílová skupina, časová náročnost a vzdělávací cíle. Náměty obsahují přípravy na hodinu a pracovní listy pro žáky ke stažení a řadu audiovizuálních materiálů.
Metodické komentáře se snaží o reflexi navrhovaných postupů. |  |
---|
|
Umíme anglicky |
 |
Radek Pelánek |  |
| |
|
23. 05. 2017 |
2108 |
Anotace | Web pro procvičení anglických slovíček a gramatiky. Obsahuje jak klasická cvičení (zkoušení ze slovíček, doplňování správných výrazů do vět, skladba vět), tak netradiční úlohy (pexeso, závody pro více hráčů). Celkově systém obsahuje více jak 10 různých aktivit a pokrývá velkou část slovní zásoby a gramatických jevů.
Web obsahuje také učitelský režim, který umožňuje učitelům monitorovat postup žáků a zadávat domácí úlohy. | Doporučení | Za pozornost stojí například netradiční úlohy nazvané Územíčka, Pexeso, Týmovka.
|  |
---|
|
Pracovní listy časopisu Zeit |
 |
Vladěna Ondoková |  |
| |
|
04. 04. 2017 |
|
Anotace | Časopis Die Zeit přináší každý měsíc nový pracovní list ve dvou stupních obtížnosti. Tematický záběr je široký – od aktuálních témat jako uprchlická krize přes historii až po ryze dětská témata (např. kapesné, práva dětí, nová média). Pracovní list obsahuje jeden delší text (cca 100 řádek), úkoly a náměty na další aktivity.
Související blog představuje akademičtější témata v textech a videích. | Doporučení | Vhodné pro příznivce metody RWCT. |  |
---|
|