Název materiálu | Anotace | Autor | Jazyk | Hodnocení | Komentáře | Publikováno | Zobrazení |
---|
| rvp.cz | uživatelé | |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
My jsme to nevzdali |
 |
Magdaléna Benešová |  |
| |
|
17. 03. 2017 |
|
Anotace | Vzdělávací portál My jsme to nevzdali představuje jednotlivá období československých moderních dějin z pohledu pamětníků skrze mozaiku krátkých video a audio klipů, fotografií a archivních materiálů, zasazených do kontextu jednotlivých dějinných období. Učitelé mohou využít i připravené pracovní a metodické listy, které využívají pamětnické vzpomínky. On-line učebnice je optimalizovaná pro tablety a chytré mobilní telefony. | Doporučení | Učitel si na základě materiálu k jednotlivým obdobím a fenoménům moderních dějin může vytvořit vlastní výukové hodiny, zejména využít vzpomínkové klipy pamětníků s různým pohledem na danou událost k rozvoji kritického a historického myšlení. Pro případ časové tísně či inspirační krize jsou na portálu k využití připravené pracovní a metodické listy. |  |
---|
|
Pracovní listy časopisu Zeit |
 |
Vladěna Ondoková |  |
| |
|
04. 04. 2017 |
|
Anotace | Časopis Die Zeit přináší každý měsíc nový pracovní list ve dvou stupních obtížnosti. Tematický záběr je široký – od aktuálních témat jako uprchlická krize přes historii až po ryze dětská témata (např. kapesné, práva dětí, nová média). Pracovní list obsahuje jeden delší text (cca 100 řádek), úkoly a náměty na další aktivity.
Související blog představuje akademičtější témata v textech a videích. | Doporučení | Vhodné pro příznivce metody RWCT. |  |
---|
|
Čeština 2.0 – Slovník, který tvoříte vy... |
 |
Radek Sadílek |  |
| |
|
03. 12. 2018 |
|
Anotace | Web Čeština 2.0 je netradiční slovník založený na aktivitách nadšenců, kteří pravidelně přidávají do databáze nové výrazy ze sféry blogů, internetových diskusí či ze světa mladé generace, politiky, byznysu. Jedná se o slova, výrazy, termíny, výroky, pro které současná čeština nemá ekvivalent. Web je založen na komunitních aktivitách, obsah slovníku vytvářejí samotní uživatelé. Momentálně slovník nabízí cca 11 300 různých výrazů. | Doporučení | Nerozumíte nějakému termínu či výroku z úst prezidenta či premiéra? Nerozumíte některému z aktuálních trendy termínů? Máte problém s hantýrkou mladých? Jestli ano, tento slovník je pro vás to pravé. Hledat v databázi lze vyhledávačem, či dle abecedního řazení. Uživatel si může najít aktuálně přidané termíny či si vyzkoušet své znalosti pomocí kvízu. K dispozici je také žebříček nejoblíbenějších slov. |  |
---|
|
Časopis Kamarádi |
 |
Sevdalina Kovářová Kostadinova |  |
| |
|
11. 02. 2019 |
|
Anotace | Kamarádi je časopis pro vícejazyčné děti a multikulturní výchovu. Časopis je vícejazyčný a srozumitelný pro více jazykových skupin.
Je zaměřen na děti, které pocházejí z jazykově smíšených rodin, národnostních menšin, mající zahraniční kořeny nebo učící se a komunikující vedle češtiny také v dalším jazyce. Časopis Kamarádi je unikátní svojí multijazyčností – v časopise se píše jazyky všech oficiálních národnostních menšin na území ČR. Orientovat se ale v tomto barevném a krásném dětském Babylonu je celkem snadné – komunikačním jazykem je totiž čeština – jazyk, který všechny děti ovládají. Časopis má i interaktivní verze. Na stránkách časopisu stále rozšiřujeme sekci – Hry – kam umisťujeme jazykové a slovní hry a hříčky lokalizované do mnoha jazyků, ale také tematické vědomostní kvízy. Velkou část textů z tištěné verze máme na stránkách čtené rodilými mluvčími – tuto sekci jsme pro přehlednost rozdělili podle jazyků. www.kamaradi.eu | Doporučení | Časopis je určen dětem z jazykově smíšených manželství a z národnostních menšin a jejich rodičům a pedagogům. U těchto dětí podporuje výuku druhého jazyka (ne češtiny), zpřístupňuje, popularizuje a zachovává pestrou škálu národnostních kulturních tradic a jazyků v ČR. Časopis se stal atraktivním a zábavným kamarádem v tištěné podobě, který dětem nabízí možnost poznat sami sebe a svoje kořeny.
Časopis se dostává do rukou i dětem z majoritní společnosti. Tyto děti se jeho prostřednictvím seznámí s odlišnými kulturami a jazyky, které se běžně na školách nevyučují. Seznámí se s tradicemi a zvyky svých menšinových spolužáků a kamarádů, což vede k jejich lepšímu pochopení a následně ke snazšímu začlenění těchto spolužáků do kolektivu ke zvýšení jejich sebevědomí.
Pro rodiče a pedagogy časopis je průvodce a pomocník při výchově vícejazyčných a socio-kulturně odlišných dětí.
Máme ohlasy také od organizací, které se zabývají začleňováním cizinců do naší společnosti (integrační centra), kde časopis používají de facto naopak – při výuce češtiny.
|  |
---|
|
HOdina BIologie pro živoT – HOBIT |
 |
Lucie Vondráčková |  |
| |
|
16. 11. 2018 |
408 |
Anotace | Cílem vzdělávacího programu HOBIT, neboli HOdina BIologie pro živoT, je naučit žáky 6.–9. tříd (prima–kvarta), jak zachránit život člověku se srdečním nebo mozkovým infarktem. Multimediální program, který se koná v počítačových učebnách, kombinuje vzdělávací film, textové a video otázky. Právě půlminutové video otázky, ve kterých herci reálně zobrazují příznaky onemocnění, vnáší do výuky první pomoci zcela inovativní prvek a učí děti, jak reagovat na situace z běžného života. Kromě zhruba 30minutového e-learningu projekt HOBIT nabízí rovněž tematické doplňkové materiály (pracovní listy, hry atp.).
Znalosti žáků a přínos programu je průběžně vyhodnocován, učitelé obdrží zprávu s výsledky. Že má HOBIT smysl, se ukázalo, když dva školáci, kteří jej absolvovali, dokázali přivolat pomoc muži se srdeční zástavou a provést u něj resuscitaci, čímž mu zachránili život.
Program v roce 2013 odstartovalo Mezinárodní centrum klinického výzkumu Fakultní nemocnice u sv. Anny v Brně (FNUSA-ICRC) a vzdělal již 7000 žáků z 92 škol. Program neklade nárok na medicínské znalosti učitelů, nenese s sebou administrativní zátěž a je dostupný zdarma. | Doporučení | Doporučujeme do hodin Biologie, Přírodopisu, Výchovy ke zdraví nebo Občanské výuky, případně jako projektové dny školy zaměřené na zdraví a první pomoc (6.–9. třída, prima–kvarta). |  |
---|
|
Národní centrum bezpečnějšího internetu |
 |
Jaroslav Hlavatý |  |
| |
|
07. 11. 2018 |
412 |
Anotace | Posláním Národního centra bezpečnějšího internetu (NCBI) je přispívat ke zvýšení bezpečnosti užívání internetu, moderních informačních a komunikačních technologií, zvyšovat povědomí uživatelů o jejich kladech a možných nebezpečích, přispívat k osvojování etických norem v online prostředí, napomáhat předcházení a snižování možných sociálních rizik spojených s jejich užíváním. | Doporučení | NCBI realizuje řadu projektů, z nichž nejdůležitější je Saferinternet.cz. Podporuje vzdělávání v této oblasti, a to zejména dětí, kterým ubližuje nevhodné a závadné chování na internetu. Poskytuje pomoc, působí proti šíření ilegálního, zejména pedofilního a extremistického, obsahu na internetu. NCBI také ve spolupráci se svými partnery pořádá tematické konference, semináře, přednášky a školení. |  |
---|
|
Acronym Finder |
 |
Šimon Daníček |  |
| |
|
22. 10. 2018 |
466 |
Anotace | Víte, co v angličtině znamenají zkratky AFAIK, AJAX, BOE, VOC či MoMA? S více než 1 000 000 definicí je Acronym Finder největším a nejkomplexnějším slovníkem akronym a zkratek na světě. V kombinaci s Acronym Attic obsahuje Acronym Finder více než 5 milionů akronymů a zkratek. Tento nástroj rovněž umožňuje vyhledat více než 850 000 amerických a kanadských poštovních směrovacích čísel. | Doporučení | Díky tomuto obsáhlému a užitečnému nástroji může uživatel vyhledávat či filtrovat akronyma např. z oblastí jako IT, business a finance, věda a medicína, vzdělávání, slang a pop kultura. |  |
---|
|
BrainPOP |
 |
Anna Žáčková |  |
| |
|
22. 10. 2018 |
558 |
Anotace | BrainPOP je vzdělávací program, který podporuje interaktivní formou znalosti sedmi hlavních předmětů plus přiřazených oblastí. | Doporučení | Uživatel se může zdokonalit v široké škále oblastí, např. ve výuce angličtiny, matematiky, přírodních a společenských věd, umění a hudby, zdraví, technického vzdělávání, či se může nechat inspirovat sekcí novinky a trendy. |  |
---|
|
Metodika pro začlenění problematiky předcházení vzniku odpadů do výuky pro jednotlivé stupně škol a mimoškolní výchovu |
 |
Petra Berkyová |  |
| |
|
10. 05. 2017 |
634 |
Anotace | Na webových stránkách Ministerstva životního prostředí byly zveřejněny výsledky projektu TAČR „Hledání nových způsobů informační podpory při realizaci Programu předcházení vzniku odpadů ČR“. Jedním z výstupů projektu byla také Metodika pro začlenění problematiky předcházení vzniku odpadů do výuky pro jednotlivé stupně škol a mimoškolní výchovu.
Teoretická část Metodiky vysvětluje ukotvení tématu předcházení vzniku odpadů a ukazuje na propojení tématu předcházení vzniku odpadů s dalšími tématy a obory (zejm. udržitelný rozvoj). Smyslem této teoretické části je poskytnout pedagogickým či dalším odborným pracovníkům základní informace k tématu předcházení vzniku odpadů, s cílem jeho lepšího systematického začlenění.
Praktická část Metodiky přispívá k praktickému uchopení tématu předcházení vzniku odpadů. Jedná se o ukázkové zpracování čtyř ekologických výukových programů na téma „Hospodaření potravinami a problematika plýtvání potravinami“ pro čtyři vzdělávací stupně (1. - 2. ročník ZŠ (případně předškoláci; přípravný ročník ZŠ), 3. - 5. ročník ZŠ, 6. - 9. ročník ZŠ a odpovídající ročníky víceletých gymnázií, SŠ).
| Doporučení | Metodika se zaměřuje na možnosti rozšíření témat vztahujících se k předcházení vzniku odpadů do aktivit středisek environmentálního vzdělávání, ekoporaden/ekocenter i škol samotných.
Metodika je pomůckou jak pro pedagogickou práci v rámci základního vzdělávání, tak i pro aktivity volnočasové. |  |
---|
|
Umím češtinu? Online testy k procvičování českého jazyka |
 |
Daniel Ševčík |  |
| |
|
31. 10. 2018 |
636 |
Anotace | Volně přístupné testy pro přípravu na přijímací zkoušky na SŠ. Žáci si volí obtížnost (pro 5., 7. nebo 9. ročník) a některý ze 7 tematických okruhů: pravopis, slovotvorba a slovní zásoba, tvarosloví, větná stavba, porozumění textu, stylistika, literární výchova. Procvičují tak pouze to, co potřebují. | Doporučení | Online testy se hodí pro domácí přípravu žáků i pro jejich samostatnou práci ve vyučování. Můžete je mít i v tištěné podobě (celkem 3×7 publikací), ve které na žáky čeká asi 3 150 otázek obohacených o diktáty, křížovky apod. Příprava na přijímací zkoušky z českého jazyka tak pro ně bude mnohem snazší. |  |
---|
|
Kompetence pro demokratickou kulturu |
 |
Mgr. Alena Hesová |  |
| |
|
18. 04. 2017 |
1103 |
Anotace | Na jaře 2016 vydala Rada Evropy materiál s názvem Kompetence pro demokratickou kulturu (s podtitulem Rovné soužití v kulturně rozmanité demokratické společnosti). Dokument popisuje konceptuální model kompetencí, které si musí občané osvojit, chtějí-li se účinně podílet na demokratické kultuře a chtějí-li pokojně žít s ostatními v kulturně rozmanitých demokratických společnostech.
Klíčový je model 20 kompetencí rozčleněných do čtyř širokých kategorií:
- Hodnoty (3 kompetence)
- Postoje (6 kompetencí)
- Dovednosti (8 kompetencí)
- Znalosti a kritické porozumění (3 kompetence)
Aktuálně je k dispozici překlad SHRNUTÍ a MODELU do českého jazyka. | Doporučení | Kompetence pro demokratickou kulturu jsou významným mezinárodním zdrojem pro uvažování o vývoji občanského vzdělávání. Záměrem je, aby byl model využíván při rozhodování a plánování v oblasti vzdělávání, kde pomůže formovat vzdělávací systémy, jež připraví žáky a studenty na život zodpovědných a respektujících demokratických občanů. |  |
---|
|
Národní kurikulum pro základní vzdělávání 2004 |
 |
Mgr. Šárka Kocourková |  |
| |
|
06. 05. 2010 |
1155 |
Anotace | Finnish National Board of Education. Vammala 2004. ISBN 952-13-2081-8. [online] [cit. 29.9.2009]
Anglická
Národní vzdělávací program pro základní vzdělávání stanovuje cíle a hlavní obsah cross-kurikulárních témat, předmětů a skupiny předmětů v základním vzdělávání. | Doporučení | |  |
---|
|
Proměny pro školy |
 |
Kateřina Švejdová |  |
| |
|
27. 12. 2016 |
1169 |
Anotace | Zahrady a hřiště jako prostor pro hru, objevování světa i všestranný rozvoj dětí. Proč jsou důležité, jak je vytvořit a co nejlépe využívat? | Doporučení | Portál se zaměřuje na školní zahrady, hřiště a jejich význam pro zdravý a všestranný rozvoj dětí. Učitelé a rodiče na portále najdou české i zahraniční příklady nápaditě řešených míst pro děti, praktické rady, jak postupovat při obnově zahrady, související tipy na publikace a videa nebo náměty na venkovní tvoření s dětmi. |  |
---|
|
Education Week o doplňkových programech čtení v USA |
 |
Martin Klzo |  |
| |
|
09. 05. 2010 |
1176 |
Anotace | Článek o tom, že doplňkové programy čtení ve Spojenýchb státech byly na základě rozsáhlé kontrolní studie shledány neefektivními. | Doporučení | |  |
---|
|
Vaše cesty k bezpečí aneb chytré blondýnky radí |
 |
Martina Talichová |  |
| |
|
08. 08. 2017 |
1201 |
Anotace | Na webových stránkách tohoto projektu radí příslušnice Hasičského záchranného sboru Jihomoravského kraje, Krajského ředitelství Policie Jihomoravského kraje a pracovnice Diecézní charity Brno, jak správně postupovat při běžných druzích ohrožení, včetně ohrožení osobní bezpečnosti či majetku. Naleznete zde 33 témat z oblasti ochrany obyvatelstva, požární prevence a bezpečnosti občanů. | Doporučení | Cílem Hasičského záchranného sboru ČR v této oblasti je společně s pedagogy připravit novou generaci obyvatelstva tak, aby si dobře poradila v nejrůznějších rizikových situacích. Ochránit sám sebe a své blízké před těmito riziky by měla být základní lidská kompetence. Stejně jako se učíme číst, psát a počítat, musíme se naučit, jak dnes ochránit sami sebe a své blízké před hrozícím nebezpečím. Navzdory všem zažitým omylům je třeba si uvědomit, že lidé mají svou bezpečnost ve vlastních rukou. Pokud vědí, jak se správně zachovat, tak významně sníží riziko hrozícího nebo již vzniklého ohrožení. |  |
---|
|
Tisíce digitalizovaných dokumentů New Yorské knihovny volně dostupných |
 |
PaedDr. Karel Tomek |  |
| |
|
20. 02. 2017 |
1236 |
Anotace | Digitalizované snímky, ilustrace, historické texty a mapy, to vše je ve velmi kvalitním rozlišení k dispozici veřejnosti. | Doporučení | Vynikající primární zdroj pro práci ve výuce dějepisu, zeměpisu, občanské výchovy, výtvarné výchovy. |  |
---|
|
Otestuj se |
 |
Halina Franková |  |
| |
|
15. 07. 2010 |
1243 |
Anotace | Odkaz na webové stránky Masarykovy základní školy ve Velké Bystřici, kde lze najít mnoho různých pracovních listů pro několik předmětů s různou obtížností. | Doporučení | Jednotlivé testy jsou ve více obtížnostech od 1. stupně po podobu přijímacích zkoušek na SŠ.
Doporučuji zejména předmět Angličtina, kde je zpracována slovní zásoba k učebnici Project English. |  |
---|
|
Acobas |
 |
Dušan Goš |  |
| |
|
05. 01. 2011 |
1288 |
Anotace | Webová stránka určená učitelům na podporu výuky. Naleznete tu animace, prezentace a další. Stránky jsou poněkud nepřehledné, ale trpělivý uživatel objeví řadu zajímavých materiálů. | Doporučení | Nepřehlédněte interaktivní mapy na http://www.acobas.net/teaching/survival/imaps/europe.html, slovník mezi angličtinou a velkým množstvím jiných jazyků a další materiály v sekci Teachers corner. |  |
---|
|
Hrozby neonacismu – příležitosti demokracie |
 |
Jan Zouhar |  |
| |
|
20. 07. 2010 |
1290 |
Anotace | Příručka pro učitele ve formátu pdf, která poskytuje základní informace o neonacismu v Česku a nabízí metody práce se žáky. Je součástí webu asi-milovani.cz, který nabízí k tématu další aktivity. | Doporučení | Publikace „Hrozby neonacismu – Příležitosti demokracie” rozšiřuje původní příručku „Dovedu to pochopit? – hrozby neonacismu” vydanou v roce 2008 člověkem v tísni, o. p. s. Popisuje vývoj extremistických hnutí, jejich filozofii, témata a projevy i metody monitoringu a zákonné možnosti postihu. V pedagogické části popisuje metodiku prevence, možnosti práce se žáky ohroženými extremistickými postoji, a to zejména ve školním prostředí a v návaznosti na něj. Nabízí několik ověřených aktivit do výuky, které otevírají a objasňují téma extremismu.
|  |
---|
|
HUNUNPA - informační server nejen pro oddíly |
 |
Dušan Goš |  |
| |
|
04. 01. 2011 |
1310 |
Anotace | Webový portál pro oddíly. Naleznete tu databáze zvířat, hub a rostlin, které jsou doplněny fotogaleriemi. Dozvíte se i další informace z přírodovědných oborů, naleznete seznam abeced a systémů značek nebo signálů a návody na orientaci v terénu pomocí mapy a buzoly. | Doporučení | Nepřehlédněte různé návody. Tento odkaz mohou využít i vyučující předmětu dílny na ZŠ. V sekci Škola, referáty najdete texty k zeměpisu, chemii, fyzice nebo např. angličtině. Ty lze použít jako vzor pro psaní slohu v cizím jazyce.
|  |
---|
|