Název materiálu | Anotace | Autor | Jazyk | Hodnocení | Komentáře | Publikováno | Zobrazení |
---|
| rvp.cz | uživatelé | |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Ochrana soukromí ve školní výuce |
 |
Eva Fanfulová |  |
| |
|
11. 12. 2017 |
2212 |
Anotace | Článek RNDr. Igora Němce poukazuje na mnohdy neoprávněné používání kamerových systémů ve školách a jeho vliv na ochranu soukromí žáků a učitelů. Autor apeluje na začlenění ochrany soukromí do školní výuky. | Doporučení | V závěru článku uveden knižní tip na publikaci Jana Mikáče a Moniky Puškinové: Vnitřní předpisy, směrnice a řády ve školství. |  |
---|
|
GDPR – znění Nařízení 2016/679 a další dokumenty k GDPR |
 |
Eva Fanfulová |  |
| |
|
11. 12. 2017 |
3234 |
Anotace | V odkazu lze nalézt základní dokumenty k GDPR, které jsou umístěné na stránkách Úřadu pro ochranu osobních údajů:
1. Nařízení (EU) 2016/679 (GDPR)
2. Základní příručka k GDPR
3. Otázky a odpovědi k GDPR
4. Pokyny pracovní skupiny WP29
5. Dokumenty k GDPR
6. GDPR a role ÚOOÚ. | Doporučení | Na stránkách Úřadu pro ochranu osobních údajů lze nalézt jak přesné znění Nařízení Evropského parlamentu a rady (EU) 2016/679 ze dne 26. dubna 2016, tak výklad jednotlivých částí nařízení a další podpůrné materiály k problematice GDPR. Nařízení bude účinné od 25. května 2018. |  |
---|
|
Ochrana osobních údajů v digitálním prostředí, vč. GDPR |
 |
Eva Fanfulová |  |
| |
|
11. 12. 2017 |
2779 |
Anotace | Webová stránka gdpr.cz přinese odpovědi na otázky a vysvětlí pojmy:
1. Co je GDPR a jak bude aplikováno v Česku?
2. Proč potřebuje Evropa lepší ochranu osobních dat?
3. Jaké zásadní změny GDPR přinese?
4. Co považuje GDPR za osobní údaje?
5. Jaká práva dává GDPR nám jako občanům?
6. Jaké povinnosti ukládá GDPR institucím a firmám?
7. DPO čili Pověřenec pro ochranu osobních údajů.
8. Jaké sankce hrozí firmám, které budou GDPR ignorovat?
Kompletní znění GDPR česky a anglicky. | Doporučení | Součástí webu jsou i Časté dotazy a Slovníček pojmů, které Vám pomohou plně pochopit problematiku GDPR. |  |
---|
|
Nařízení na ochranu osobních údajů (GDPR) |
 |
Eva Fanfulová |  |
| |
|
11. 12. 2017 |
2803 |
Anotace | Webová stránka obsahuje materiály:
1. Video k GDPR: http://www.spir.cz/video-k-gdpr
2. Jak reforma ochrany údajů ovlivní sociální sítě?: http://www.spir.cz/infografiky-eu-dopady-reformy-ochrany-udaju-gdpr
3. Reforma ochrany údajů v EU a data velkého objemu: http://www.spir.cz/infografiky-eu-dopady-reformy-ochrany-udaju-gdpr
4. Jak reforma ochrany údajů posílí práva občanů?: http://www.spir.cz/infografiky-eu-dopady-reformy-ochrany-udaju-gdpr
5. Jak reforma EU přizpůsobí pravidla pro ochranu údajů novému technologickému vývoji?: http://www.spir.cz/infografiky-eu-dopady-reformy-ochrany-udaju-gdpr
| Doporučení | Web je permanentně aktualizován a obsahuje různé materiály k tématu GDPR. |  |
---|
|
Informace k obecnému nařízení o ochraně osobních údajů (GDPR) |
 |
Eva Fanfulová |  |
| |
|
11. 12. 2017 |
3285 |
Anotace | Krátký informační článek zaměřený na problematiku GDPR ve školách a přehled potřebných kroků k aplikaci GDPR. | Doporučení | V závěru článku se nachází přehled analytických kroků a změnových kroků k zajištění shody s požadavky GDPR. |  |
---|
|
Slovní úlohy |
 |
Radek Pelánek |  |
| |
|
02. 03. 2018 |
2601 |
Anotace | Rozsáhlá sbírka slovních úloh z matematiky – od sčítání a odčítání až po středoškolská témata. Obsahuje více než 500 zadání, která jsou přehledně rozdělena. Zadání mají zajímavá témata (např. jednorožci, draci, Pat a Mat, Harry Potter). Stránky jsou dynamické, poskytují automatickou opravu výsledků a nabízejí vysvětlení řešení. | Doporučení | Učitelé mohou skrze stránky také zadat sadu slovních úloh jako domácí úkol. |  |
---|
|
Programování v Pythonu pro začátečníky |
 |
Radek Pelánek |  |
| |
|
24. 04. 2018 |
1460 |
Anotace | Úvodní programování v Pythonu přímo v okně prohlížeče, včetně automatického testování správnosti programů. Více než 60 zadání, úlohy vhodné pro úplné začátečníky. Celý systém je v češtině. | Doporučení | Systém umožňuje i správu virtuálních tříd a zadávání domácích úloh. Díky tomu, že úlohy lze řešit přímo v okně prohlížeče, nemusí si studenti nic instalovat. |  |
---|
|
Interaktivní mapa The True Size |
 |
Anna Žáčková |  |
| |
|
26. 06. 2018 |
|
Anotace | Různé mapové projekce zkreslují velikost států, například Mercatorovo zobrazení zvětšuje velikost zemí blížící se k pólům a zároveň zmenšuje velikost těch, které se nachází v blízkosti rovníku. Na této webové stránce můžete vidět skutečnou velikost států v porovnání s ostatními zeměmi. | Doporučení | Tuto interaktivní webovou stránku je vhodné vyzkoušet s žáky a studenty v hodinách Geografie. Vyhledávejte libovolnou zemi, přesouvejte ji po mapě a porovnávejte s ostatními státy. |  |
---|
|
Ekostory.cz – Projekt pro učitele občanské a ekologické výchovy |
 |
Anna Žáčková |  |
| |
|
10. 01. 2019 |
1241 |
Anotace | Projekt Ekostory.cz je nový bezplatný projekt k využití při výuce občanské či ekologické výchovy na středních školách, jehož cílem je diskuse témat občanské či ekologické výchovy vedoucí k lepšímu uvědomění občanské role u žáků, k nastínění možných občanských aktivit a angažovanosti, k zamýšlení nad rolí jedince v demokratické i nedemokratické společnosti.
Jádrem projektu je dokumentární film Ekostory, k dispozici jsou inspirativní rozhovory se všemi postavami filmu. Na Ekostory.cz naleznete rovněž didaktické a pracovní listy pro využití ve výuce. | Doporučení | Pro inspiraci mohou učitelé využít i didaktické listy, pro žáky jsou zároveň určeny listy pracovní. Didaktické listy nabízejí dramaturgii školní hodiny následující po promítnutém filmu Ekostory. Žáci si také mohou promítnout film sami doma a ve škole je možné se věnovat už jen práci s jeho obsahem. Obsahem didaktických listů je kostra takové hodiny. Pro žáky jsou určeny pracovní listy, které pedagogům usnadní přípravu na hodinu. Práci s tématy filmu a orientaci v nich může usnadnit Manuál k filmu. Materiály stačí jen stáhnout z webu projektu ve formátu pdf a vytisknout. |  |
---|
|
Procvičování znalostí – Umímefakta.cz |
 |
Anna Žáčková |  |
| |
|
20. 09. 2019 |
587 |
Anotace | Webové stránky Umímefakta.cz nabízejí uživatelům procvičování znalostí z různých předmětů a témat (biologie, zeměpis, chemie, dějepis, výchova k občanství), a to kvalitně, zábavně a do hloubky. Jediná online cvičebnice dokáže pokrýt vše podstatné. Její obsah je vždy aktuální a neustále se rozšiřuje. Jinak se trénuje čeština, jinak se učí programování. Proto jsou cvičení vyvíjena na míru každému předmětu. Systém je neustále rozšiřován a cvičení aktualizována. | Doporučení | Pro učitele je k dispozici učitelský mód, který nabízí možnost zadávat domácí úlohy, které systém sám zkontroluje. Domácí úlohy Vám ušetří čas a žáky budou bavit. Systém pokrývá učivo prvního stupně až po maturitu. Svou znalost uživatel v systému prokáže získáním 4 štítů. Pokud si látku zopakuje po měsíci, získá hvězdu jako potvrzení.
|  |
---|
|
The Flatmates aneb animovaný sitcom od BBC |
 |
Šimon Daníček |  |
| |
|
10. 10. 2019 |
|
Anotace | Jednominutové epizody ze života několika mladých lidí sdílejících byt v Londýně. Jde o učební materiál postupně rozšiřující slovní zásobu i gramatickou obratnost. Seriál má 204 dílů. | Doporučení | Každý díl nejdříve přehrajte na youtubu (zadejte např. „flatmates bbc episode 1“). Poté skočte na výše zmíněnou stránku archivu BBC, kde daný díl rozkliknete a můžete si zkontrolovat, zda jste správně porozuměli. To už možná samo o sobě stačí, nicméně vy máte následně možnost onu konkrétní webovou stránku ještě dál „vytěžit“, např. kliknutím na „Language Point“, kde je vysvětlená užitá gramatika, či na „The quizz“ nabízející testík v pdf s odpověďmi na konci (pochopitelně lze vytisknout). Je to materiál vhodný jak pro samouky, tak pro zpestření hodin ve třídách (studenty také zajímá, jak si hlavní hrdinové povedou). |  |
---|
|
Minutový přehled hlavních zpráv BBC |
 |
Šimon Daníček |  |
| |
|
10. 10. 2019 |
|
Anotace | Jednominutový přehled světových zpráv z pohledu BBC. V reálném světě, v reálném čase. | Doporučení | Skvělý materiál na doplnění jakékoli hodiny pokročilé angličtiny. Zprávy jsou čerstvé. Propojíte aktuální světové dění s výukou. Jednominutový formát umožňuje důkladný rozbor gramatiky a slovní zásoby, aniž byste tím strávili podstatnou část vyučovací hodiny. Doplněk jak má být... (pokud by nefungoval odkaz, zadejte do vyhledávače „one minute world news bbc“, obsah by se měl zobrazit). |  |
---|
|
Jaroslav Valůch: Senioři ve světě médií a internetu |
 |
Blok expertů |  |
| |
|
11. 10. 2019 |
7 |
Anotace | Rozruch okolo tzv. „fake news“ a dezinformací zvláště kolem parlamentních a prezidentských voleb často vyvolává chuť a potřebu ochránit skupiny, které jsou v digitálním prostředí zvláště zranitelné. Jsou to především senioři, kdo jsou cílem i prostředníkem šíření např. řetězových mailů plných lží, polopravd, nenávisti a hořkosti.
V uplynulém roce organizace Transitions ve spolupráci s proseniorskou organizací Elpida realizovala soubor výzkumů a pilotních aktivit zaměřených na seniory a jejich vztah k médiím, internetu, důvěře v média a další zdroje informací.
Koordinátor mediálně vzdělávacích aktivit organizace Transitions, Mgr. Jaroslav Valůch, se během své lekce podělí o praktické zkušenosti a zjištění plynoucích z dosavadních aktivit. | Doporučení | Jaroslav Valůch je vedoucí projektů mediálního vzdělávání v organizaci Transitions. Dlouhodobě se věnuje oblasti využívání moderních komunikačních prostředků pro komunikaci s krizí postiženým obyvatelstvem, posilování mediální gramotnosti a prevence násilí z nenávisti. Spolupracoval s řadou iniciativ i institucí v regionech střední i východní Evropy, jihovýchodní Asie, Blízkého východu a severní Afriky. Působil jako humanitární pracovník v Barmě a na Haiti. Je absolventem Fulbrightova programu Hubert Humhrey Fellowship na Philip Merrill College of Journalism na University of Maryland. |  |
---|
|
Lukáš Marvan: Evoluce UX designéra – historky z podsvětí |
 |
Blok expertů |  |
| |
|
11. 10. 2019 |
17 |
Anotace | Mgr. Lukáš Marvan představí na praktických příkladech hlavní činnosti v průběhu designového procesu. Projdeme si tedy cestu od „nápadu“, přes vývoj až po realizaci nového produktu či služby. Společně se podíváme, co všechno je, může a mělo by být náplní práce dobrého UX designéra, nebo s ním úzce souvisejících rolí (např. UX výzkumníka). A jak se tyto nároky postupem času vyvíjely a možná i vyvíjet budou. | Doporučení | Lukáš Marvan pracuje jako Senior UX designér v MSD (msd.com), přední světové farmaceutické firmě. Je součástí tzv. Discovery týmu, takže jeho každodenní rutinou jsou designové workshopy a jejich příprava. Dříve pracoval 10 let pro Seznam.cz a pak 3 roky v AVG Technologies (nyní Avast) a má více než 10 let zkušeností v oblasti UX designu a uživatelského výzkumu. S podporou Asociace UX také navrhl a realizoval putovní výstavu „Digitální design: Pohled za pixely“ (zapixely.cz) a průzkum UX profesionálů v České republice a na Slovensku (humansofux.com). Vystudoval obor Marketingové komunikace na UTB ve Zlíně. |  |
---|
|
Uspořádejte Barcamp – otevřenou konferenci či workshop |
 |
Anna Žáčková |  |
| |
|
23. 10. 2019 |
|
Anotace | Barcamp je mezinárodní síť otevřených konferencí a workshopů, obyčejně se zaměřuje na nové trendy v internetových aplikacích, designu, nových technologiích, 4médiích, reklamě, podnikání a dalších souvisejících oborech. | Doporučení | Uspořádat barcamp může každý, nejedná se o žádnou centrálně řízenou organizaci. A s trochou šikovnosti to opravdu každý i zvládne. Vstup do Barcampu je zdarma a vystoupit na něm může kdokoli, kdo má zájem. |  |
---|
|
Online vzdělávání pro firmy i jednotlivce |
 |
Radek Sadílek |  |
| |
|
23. 10. 2019 |
|
Anotace | Český portál Seduo.cz nabízí online video kurzy, semináře i firemní školení. Některé zdarma, některé zpoplatněné. Seduo cílí na to, abyste získali znalosti a vědomosti, které uplatníte následně na trhu práce a získáte snadněji pracovní pozici. | Doporučení | Kurzy jsou zaměřeny na dva přístupy: samostudium a vzdělávání zaměstnanců. Kurzy můžete vybírat z následujících oblastí: byznys, design, jazyky, marketing, nástroje a kancelářský SW, osobní rozvoj. |  |
---|
|
Vzdělávací portál Math4U |
 |
Petr Beremlijski |  |
| |
|
27. 11. 2019 |
178 |
Anotace | Vzdělávací portál Math4U nabízí řadu možností, jak procvičovat učivo matematiky celé střední školy. Tento portál je určen studentům i učitelům.
Portál obsahuje tři části – Math4Student, Math4Teacher a Math4Class. V aplikaci Math4Student si studenti mohou nechat vygenerovat interaktivní HTML test z připravených cca 4 000 úloh rozdělených do 12 oblastí a 56 podoblastí. Podobu tohoto testu si zvolí dle vlastních požadavků (oblast, podoblast, level, počet otázek). V aplikaci Math4Teacher si učitelé mohou vyrobit interaktivní test v PDF formátu nebo písemku určenou pro tisk ze stejné databáze otázek, s jakou pracuje aplikace Math4Student. V části Math4Class je připraveno 150 her v PDF formátu zaměřených na vybrané matematické oblasti.
Všechny testy a hry jsou k dispozici ve 4 jazycích – češtině, angličtině, slovenštině a polštině. A hlavně vše je úplně zdarma!
| Doporučení | Vzdělávací matematický portál Math4U určený pro studenty a učitele středních škol má mnoho výhod. Nejdůležitější z nich jsou:
- Vzdělávací portál Math4U lze využít pro domácí přípravu studentů (aplikace Math4Student), při samotné výuce (hry z části Math4Class nebo interaktivní testy připravené v aplikaci Math4Teacher) nebo pro testování studentů (písemky připravené v aplikaci Math4Teacher).
- Všechny úlohy, hry a všechny části webu jsou k dispozici ve čtyřech jazycích (čeština, polština, slovenština a angličtina). Mezi těmito jazyky lze snadno přepínat. Studenti a učitelé si tak mohou procvičit i matematickou angličtinu.
- Aplikace Math4Student a Math4Teacher pracují s rozsáhlou databází 4 000 úloh s nabízeným výběrem z odpovědí.
- Všechny úlohy a hry prošly několikanásobnou kontrolou středoškolských i vysokoškolských pedagogů.
- Úlohy a hry obsahují mnoho ilustračních obrázků, které lze použít ve výuce.
- Aplikace a hry navíc nabízí graficky atraktivní vyhodnocení. Součástí vybraných her jsou také citáty a životopisy slavných matematiků.
- Všechny úlohy a hry jsou velmi kvalitně vysázeny (díky použití systémů LaTeX a MathJax).
|  |
---|
|